lördag 14 januari 2012

Lunch - musselsoppa / grönsaksoppa

Dagens träning:
Yoga (75 min)
Gym (50 min), 2 set barrpress (maxning), sen "blastrade" jag på magen en omgång, ca 15 set av olika övningar, helt slut och skakig. Tror jag kommer få känna av det imorgon! Det är ju härligt med träningsverk i magen!

Lunch då?

Jo, det blev en blandning av grönsakgryta och musselsoppa. Jag har ju letat recept tidigare och hittat några, men neejj, kände inte för att göra dom, så det fick bli lite improvisation istället. Och jag kan säga att soppan var gudomligt god!! :-)

Ingredienser för 2-3 personer:
1 st Purjolök, 1 st. Morot,
2 st mindre potatisar,
1 gul lök,
3 st vitlöksklyftor,
6 st schalottenlök
I burk tomatsås
1 dl vatten
1 dl mjölk (hade ingen grädde hemma)
1 st. köttbuljong
1 st. grönsaksbuljong
200 gram blåmusselkött, utan skal, köpt frysta
1 st stor matsked vetemjöl (tog det istället för dinkel, trots att det är med på bilden)
Några torkade trattkantareller (självplockade såklart =))

Kryddor (smaka dig fram, personligen gillar jag smak och kryddar på rejält)
Stark paprika
Chilipeppar
Curry
Salt (ett kryddmått)
Ingredienser.. saknas på bild: tomatsås och vetemjöl, vatten

Börja med att skala potatis och morot, gör färdigt alla lökarna (purjölök, gullök, schalottenlök, vitlök) för hackning. Hacka lagom storlek och fräs sedan i en stekpanna med rapsolja (eller liknande).

Fräs / stek ett tag så grönsakerna får en aning färg.
Ha ner grönsakerna i en kastrull och häll på en burk tomatsås, buljongtärningar, och i mitt fall även trattkantareller. Häll även i 1 dl vatten, 1dl mjölk eller grädde, och en stor matsked vetemjöl. Låt det stå och puttra. Krydda och ha på salt. När grönsaksgrytan kokat upp så ta tid och räkna med ca 15-20 min om det halvputtrar, rör om då och då. Ha i tinade musslor (utan skal) efter några minuter (jag tror dom redan är kokta). Jag hade musslorna i typ 15 minuter och dom blev kanske lite sega än vad dom borde blivit? Kan vara värt att ha dom när det är typ 5 minuter kvar (förutsatt att dom faktiskt är kokta redan).

Här hällt i grönsaker och hällt på tomatsås, trattkantareller och 2 st. buljongbitar. Håll på vatten och mjölk (grädde) och låt småputtra.

Smaka av kryddning och att morot och potatis känns klara (ej för hårda). Sedan är det klart att serveras. Musselsoppan / grönsakssoppan var MYCKET god! Borde vara rätt nyttig också!


Foto: Cykladen - Peka med hela handen - Hälsa och inre utveckling



Fotat av Cykladen, MKT gott! :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar