lördag 31 december 2011

Eftertänksamhet - Freedom - Frihet - värt att kämpa för

Vi närmar oss nyårsafton och då ska man kanske begrunda året som varit och allt det där, men jag är inte så mycket för att se bakåt utan tittar hellre framåt. (FYI är jag ändå rätt nöjd med året som varit) Sååå vad leder då detta inlägg fram till...?

Jo, jag såg filmen Braveheart häromdagen (har sett den många gånger) och visste att talet som Mel Gibson håller i filmen innan första sammandrabbningen med engelsmännen var grymt bra. Men efter att tittat på filmen igen inser jag: TALET ÄR JU FULLKOMLIGT FANTASTISKT!!
  Kanske är det så att jag har blivit klokare med åren, vem vet. Men inser allt mer att frihet är bland det finaste som finns. Rätt till egna val, beslut om sin framtid etc, ansvar för sina beslut och följder. Frihet inom lagens långar armar (jag förutsätter vettiga lagar). Frihet från massornas tyranni.
Men det är lätt att glömma att vi lever i fritt och förhållandevis bra land där vi mångt och mycket kan välja och vraka vad vi vill göra med våra liv. Visst allt är inte vår och solsken, jag säger inte det. Det finns mycket att jobba på etc. Vad gäller frihet så finns det mycket byråkrati och regelverk att hålla sig till, men det kunde vara MYCKET värre!! Jag är ändå rätt stolt över att leva i Sverige! =)

Läs och lyssna/se på essensen av talet William Wallace (Mel Gibson) håller:
"
William Wallace: I am William Wallace! And I see a whole army of my countrymen, here in defiance of tyranny. You've come to fight as free men... and free men you are. What will you do with that freedom? Will you fight?
Veteran: Fight? Against that? No! We will run. And we will live.
William Wallace: Aye, fight and you may die. Run, and you'll live... at least a while. And dying in your beds, many years from now, would you be willin' to trade ALL the days, from this day to that, for one chance, JUST ONE CHANCE, to come back here and tell our enemies that they may take our lives, but they'll never take... OUR FREEDOM!
"
1.48 in i följande videoklipp kommer detta superba tal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar