måndag 23 januari 2012

Dagens träning - lyfta kroppen

Åkte till ett av gymmen och chansade på att få en "drop in" plats till ett mycket populärt skivstångspass (som alltid blir fullbokat fort). Men trots att jag var där en halvtimme innan passet så var det några innan mig i kön som knep dom sista platserna och passet blev naturligtvis fullt.
Detta fick mig att tappa lusten för en stund, men sen gick jag in på gymmet istället och gick till "släng dig och häng dig" delen av gymmet. Gymmet är juh tyvärr smackfullt på måndagar och tisdagkvällar så det är ingen höjdare att behövas trängas med folk där, men vad gör man inte. Efter ett tag lugnade det ner sig och man fick i alla fall plats och kunde köra.
Jag började med chins, det är inte ofta man är helt fräsch så det var ett ypperligt tillfälle att räkna hur många gånger jag kunde lyckas dra mig upp (med hakan över stången). Det blev 15 stycken vilket jag är mycket nöjd med. Jag har klarat det förr, men det var antal år sedan. Men sen hade jag tydligen bränt mitt krut för sen när jag körde pull-ups så blev det bara 8 st. Där brukar jag klara 12 st. om jag är fräsch, fast det är med händerna i en viss vinkel som kanske gör det lättare, nu var det bara en stång.

Sen klättrade jag i rep (utan hjälp av fötter), men jag är för klen i händerna, har svårt att klämma fast repet i handen. Jag lyckades klättra upp en gång, men andra gången jag försökte kändes greppet för klent. Håller jag repet med två händer går det dock skapligt och kan åtminstone träna på att dra mig upp och ner några gånger.Svagaste musklerna ger upp först och tränas hårdast. Det är det som är så perfekt med att träna att lyfta kroppen i alla konstiga och ovanliga övningar. Och man märker ganska fort en förbättring om man håller på.

Körde även:
Mage
Armgång
Stod på på händerna och försökte lyfta mig själv (typ sänkte mig själv 1 cm). Det här jag inte tränat på flera år, så kommer snabbt förbättra detta om jag fortsätter. Kul! Tog det dock lugnt eftersom jag av erfarenhet vet att kroppen inte håller om jag tar i för kung och fosterland och kroppen inte är tidigare tränad.

Fatman pullups (skönt namn), med rep och handtag som hängde ner från taket. Fötterna i vinkel och sen dra sig upp och stanna till längst upp.

Testade även att köra bröst i dessa rep med handtag (ursäkta att jag har noll koll på vad det heter, men jag är ju en färsking), men oj vad skakigt det blev. Blir perfekt att förbättra. Ny övning för mig.

Thats it, blev ca 1 timme totalt. Nu sitter jag skönt utpumpad i soffan och softar, träningskläderna håller på och torkar efter en sväng till tvättstugan.

Imorgon blir det ett hårt skivstångspass som avslutas med spinning, den här gången har jag en plats bokad, Yeeej!

Har du tränat något idag, isåfall vad? :-) (märker ni hur ja försöker interagera, hahah)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar