måndag 16 januari 2012

Hälsomål för 2012

Eftersom en del av de bloggar jag följer har skrivit ihop lite mål för 2012 känner jag också pressen att göra det. Men först lite tillbakablick på förra årets hälsomål (som jag hitta i min mållista):


Hälsomål 2011
Vinter: Träna minst 1 gång i veckan
Sommar: Träna minst 2 gånger i veckan ( i verkligheten blev träning när vädret var bra, speciellt utegym och löpning. På semestern många promenader på nya ställen, simning)

Kommentar: Jag måste säga att jag lyckats uppnå dessa mål (förutom någon vecka när det var sjukdom). Det var kanske inte så svårt att uppnå. Men tänk då också på att jag inte hade något gymkort då. Vilket gör det lite meckigare. Att träna hemma är inte speciellt kul. Jag föredrar utomhusträning, gärna utegymmet och en löprunda en fin sommardag. Löpning ja… har ett trilskande knä (känns som det inte får smörning som det ska), dock blev det bättre och bättre ju fortare jag kunde springa, dvs. ju längre in i sommarn vi kom. Positivt. Annars gillar jag också att cykla samt simma, vilket jag gjorde mycket under lediga stunder t ex semestern. Sjöar, hav, pooler etc. En kul grej var att jag lyckades få till frisimmet lite (även om det finns mycket kvar) som jag alltid haft svårt med (mycket teknik i crawl).


Resultat 2011:
Skapligt tränad i slutet av sommarn. Sen la jag i princip av runt oktober och det blev bara i princip promenader under någon månad. Men tog mig i kragen och skaffade ett träningskort i slutet av 2011, och fått upp träningstakten.

Nu till årets mål... 

Träningsmål / hälsomål 2012
Ej väga mer än 80 kg (klarar jag redan idag)-
Mer muskler, mindre fett, finns en hel del att jobba på här. Framförallt mage där allt överflöd lägger sig. Jag ska med andra ord vara i bra form, men samtidigt vill jag inte bli för stor och muskellös. Vill fortfarande vara relativt smidig. Jag vill inte heller vara helseriös och lägga för mycket tid/energin på FÖR mycket träning. Finns mycket annat viktigt att fokusera på också. Skulle dock vara kul att dokumentera en vältränad mage (snyggt sexpack och allt det där, som jag väl aldrig egentligen lyckats med) (men sätter inte detta som mål, då jag vill unna mig lite gott också, får se helt enkelt vad träningen för med sig, casual attitude)
Bibehålla en god hälsa, må bra och träna för att det är kul, inte för att jag måste.
Ingen tävling, behöver inte detta för att motivera mig till träning.
Mål: vältränad --> orkar mer, behöva mindre sömn, piggare än de flesta, lättare att ta till sig saker (lättare lära sig om tränar etc.).

Träna på den emotionella IQ, den känslomässiga sidan. Mitt ibland hetsiga humör är inte bra/smart på kort och lång sikt. Det gäller att fortsätta försöka lära dig hantera den sidan, undvika situationer där man hetsar upp sig och fundera igenom känslorna, och låta den löjliga "respekten" stryka på foten. Det är inte värt priset i form av frihetsbegränsning som det kan innebära att göra något överhastat. Jag ska inte tillhöra kategorin högfiendeskapande individ. Det som Kay Pollak nämner i sin bok, läs mer här.

Jag höjer mitt 2011 mål och säger för 2012:
Minst 3 gångers träning i veckan, sjukdom undantaget. Detta gäller åtminstone fram till september, sen får jag utvärdera.
Efter september räcker 1 gång i veckan (fegt javisst, vet ju inte hur mitt liv ser ut då :))


Har du gjort något hälsomål / träningsmål för 2012? Annars är det hög tid att du gör det, kommentera gärna med dina mål =)

2 kommentarer:

  1. Mina tränings/kost-mål 2012:

    - Få ordning på rutinerna igen! Sluta slarva med mat famförallt (i mitt fall handlar det om att jag glömmer att äta när det är mycket i skolan/privat).
    - Dra ner på socker igen = bli av med sötsuget!
    - Mindre fett, mer muskler! (Har också en del att jobba på, särskilt underkroppen där jag lägger på mig lättast och mest) Inte bodybuildingmuskler, men jag vill ha en kropp som ser tonad och stark ut, med åtminstone en ANTYDAN till sexpack :)
    - Avsevärt förbättra konditionen + få in konditionsträning som rutin
    - Ta upp morgonprommisarna igen (dock väntar jag med detta tills det blir lite ljusare ute annars dör jag)
    - Smaljeans, smaljeans, smaljeans!!! ;)
    - Bättre sömn, mer ork!
    - Klara 10 chins utan motvikt (detta finns ingen tidsgräns på)
    - Må bra och ha kul!

    :) Nåt sånt

    SvaraRadera
  2. Hej Nicole, tack för att du tog dig tid att du kommentera =)

    Det där låter som jättebra mål! Med bättre sömn gissar jag att du menar mer kvalitétsömn?(läs mina tidigare inlägg så hajar du va jag menar). Jag kämpar också med att sova bättre och med mer kvalité, inte kvantite (vill juh ta vara på dagarna också). Dom dagar jag får till det med kvalitétsömn är jag pigg som en lärka =). Inatt var dock inte en sådan gång =), slarv bara.

    Antydan till sexpack är grymt snyggt de också! :)

    Chins/pullups är maffigt och kul (jobbigt =)) att köra (ger snygga muskler dessutom, plus tränar många olika muskler, svagaste länken ger upp först), jag har också mål inom detta (att bli fler reps än idag iaf). Gillar även barrpress (dips). Hoppas kunna öka en då och då. Nu när jag tänker efter, undrar om jag inte är redo att dra mig upp ytterligare en gång nästa gång (pullup), har legat på samma antal ett tag nu.. :)

    SvaraRadera