söndag 15 januari 2012

Vikten av kontroll

I Karen Kingston bok Rensa i röran med feng shui skriver hon bland annat om störningar och avbrott (s198-199) och hur det påverkar vår energi och att det har en tröttande, försvagande effekt. Själv skulle jag kalla det en frustrerande effekt som suger enormt med energi.

Jag är tyvärr en person som är väldigt känslig för störningar ibland, t ex om jag behöver koncentrera mig och fokusera på att lösa vissa (svårare) uppgifter (inte när det gäller rutinuppgifter där jag inte behöver tänka nytt). Ibland har jag sådana uppgifter på jobbet och oftast finns en deadline med i bilden. Att då bli störd av olika ljud (kollegor pratar eller telefonen ringer) och människor som springer fram och tillbaka är jobbigt (och FRUSTERANDE). Tyvärr är arbetsmiljön där jag jobbar väldigt dålig på den här punkten (öppet landskap filosofin, man hör allt som sker). Tyvärr den sämsta arbetsmiljön jag hittills haft.. Även om jag försöker styra tankarna och tänka positivt och allt det där så slutar det ändå med att jag tappar koncentrationen. Och när jag blivit avbruten / störd tillräckligt mycket så kan det till och med innebära att det gör mig riktigt "anti" och då skiter jag i att jobba ett tag (något som knappast hjälper, men det är väl mitt patetiska sätt att protestera). Knappast en produktiv miljö alltså. Så vad vill jag komma fram till?
Jo, Karen har hittat en studie (Lefcourt, 1976) där två grupper utsattes för störningar i form av ljud. En av grupperna fick dock en knapp som kunde stänga av ljudet.
Det visade sig att gruppen med möjlighet att stänga av det störande ljudet presterade betydligt bättre än den gruppen som inte hade någon möjlighet att bli av med oljudet. Det som är intressant med experimentet är att dom som hade knappen inte använde den! Bara kontrollen att man kan stänga av om man vill verkade alltså förbättra resultatet avsevärt. Det är precis den här kontrollen jag saknar, möjligheten att t ex stänga en dörr, bli av med störningarna när jag behöver tänka. Få helt tyst, slippa sitta med musik på hög volym i öronen för att slippa höra kollegorna prata eller ständigt springa förbi i ögonvrån. Varför gör jag då inget åt situtationen? Ja då skulle jag få säga upp mig (jag kan endast förändra mig själv), för chefen gör då ingenting (vi är flera som blir störda..). De flesta arbetskamrater struntar i om man sätter upp en "Stör ej" skylt..  vi sitter där vi sitter (dåligt ledarskap). Det är någon högre upp som har bestämt att vi ska sitta i landskapsmiljö (och visa hänsyn verkar inte fungera..). Ja, vi har ett kasst ledarskap, toppstyrt och allt vad det innebär. Men så har firman problem också.. Jag har länge hoppas på STOR förändring och att det byts ut ledningsfolk (som sitter och producerar powerpoints långt från verkligheten, och kör på med sina självklara floskler). Förhoppningsvis är det snart på gång en förändring. Tack och lov finns det en del positivt också, en del bra arbetskamrater, annars skulle man inte stå ut.

Ledsen, jag kan inte lura mig själv att försöka se positivt vad det gäller vissa saker på arbetet (som vi vet är det en tunn linje att balansera mellan positivt tänkande och att lura sig själv), det är ibland så skönt att slippa arbetet, dvs när man är ledig. Då har man full kontroll och det är såååå givande att bestämma vardagen själv :-) Ett långsiktigt mål jag har är att slippa lönearbeta för någon annan och mer jobba med saker jag känner för. Mer egen kontroll helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar