söndag 5 februari 2012

Service av cykelbakhjul

Rätt rejäl träningsverk idag, gött. Tror jag tar en vilodag idag.. så vad göra?. Jo, idag var det dags för lite terapitid =). Och vad innebär det? Jo att jag får mecka lite kvalitetshoj!!  Lagom lätt och utan att muttrarna sitter som berg ska det vara. Att mecka lite cykel är lagom!

Jag tog mig an ett bakhjul som tillhör en vit Miyata One Hundred (dam). Ja som ni kanske vet, så älskar jag att cykla på sommarn och gör det gärna och ofta. Jag cyklar inte bara för att cykla utan vill använda cykeln rent praktiskt för att transportera sig mellan punkt A och B och detta med en bra cykel. Vissa tar ju gärna en runda bara för att träna men nej, det är inte min stil. Föredrar istället att cykla till löpspåret eller cykla till någon strand och bada etc. Dvs ha ett faktiskt syfte och mål med cykelturen.
Jag är också lite svag för det äldre modellerna på cyklar, helst tjusiga kvalitetsexemplar (bockstyre) från 80-talet. Tyvärr är det lite dåligt med reservdelar till dessa, men jag samlat på mig ett litet förråd =).

Jag började med att lossa kuggkransenheten och tog sen bort hjulaxeln och kullager och gjorde rent kullagerbanorna. Det var ingen fara på taket för det var redan rätt välsmort, och konor och kulor var i bra skick. Här bild när navet är rengjort. Navet är ett Suzue, fälg Araya


Här syns kulor och konor och kuggkransenhet med frihjulslager. Även snabbmutteraxeln syns.


Här, allt nyrengjort och nysmort med kullagerfett. Klart för att hålla en drös med år igen. Det är så grym kvalitet i dom här cyklarna, smörjer man dom så håller som hur länge som helst.

Så, thats it. Klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar