fredag 1 april 2016

Melanotan och Synthol, plus video

Det fanns en tid då jag trodde att de som tränade hade koll och skötte sina kroppar. Idag vet jag att det inte alltid är så. Snarare verkar många se väldigt kortsiktigt med sitt utseende (och sin hälsa). Hellre utseende nu än hälsa om några år ungefär. Jag tycker det är lite tragiskt men folk bestämmer naturligtvis själva. Det är ungefär som tatueringar, (kanske) snygga när de är nya, sen bara ser chabbigt ut, desto värre ju mer åren går.. Oattraktivt, mycket snyggare utan tattos om du frågar mig. Tyder på viss omdöme dessutom. Tatueringar är för mig synonymt med dålig självkänsla.
.
Det finns dock vissa som tränar för att behålla hälsan. Vi är några tillhör dessa och som skulle aldrig ta något oprövat utan att FAKTA finns på bordet. Det verkar finnas många som chansar glatt (och naivt). I call them idiots.. 

Har ni hört talas om de nya som bland annat Fitness tävlanden Sandra Reiche använder sig av? De som gör en brun utan att sola eller använda brun utan sol, spray tan.

Melanotan
Melanotan är två syntetiska peptidhormoner som stimulerar melanocyterna i kroppen att producera melanin.
Det tas effektivast via sprutor i magen. Tar det i fettet på magen. En som gör detta är bl.a. Sandra Reiche, tävlandes i Bikini Fitness. Ämnet får förövrigt inte säljas lagligt i Sverige. Den går också under namnet Barbiedrog.
Det sägs att drogen gör en brun, smal och kåt.
Skadligt?
I Läkartidningen har det rapporterats fall där förstadium till malignt melanom uppkom till följd av melanotananvändning. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Melanotan


En annan sak som verkar växt kraftigt på senare tid, ja jag har själv sett det på Friskis av alla ställen...
Synthol.. 
Synthol är en olja som injiceras lokalt för att skapa en allergisk reaktion som får musklerna att svälla.
Synthol blev snabbt omdiskuterat i och med att Greg Valentino, som på den tiden ansågs ha världens största armar, och var med i dokumentären "The Man Whose Arms Exploded".
Han säger i dokumentären att han tränade 23 år innan han började använda steroider för att komma till nästa nivå. Driften att bli större gjorde att han föll dit. Det ska tydligen vara väldigt svårt att sluta. Låt bli är mitt tips.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar