torsdag 29 december 2011

Boktips: Friskare liv - Med Flow Feng Shui

Jag är ju fortfarande sjuk så har en hel del tid att läsa. En bok som jag hållt på och läst några veckor är: Friskare Liv - Med Flow Feng Shui, skriven av Camilla Janols Wedelin. Boken är ca 280s lång, sen finns lite tips och appendix som fyller ut totalt 320 sidor.


Boken tar upp många områden som bör kunna utveckla livet åt ett positivt håll. (jag tar inte upp böcker som jag inte tycker är läsvärda, därför att jag läser inte en HEL bok som jag inte tycker är läsvärd). Tiden är ju begränsad och det finns ingen mening att ödsla tid på en bok som verkar dålig.

Bland annat handlar boken om flow i:
  • miljön omkring dig, som du bor / vistas i. Här kommer Feng Shui in i bilden. Hur saker bör placeras i förhållande till varann etc.
  • relationerna (nära och kära) (det här kapitlet tycker jag nog är bäst, bra insikter värda att beakta)
  • kropp och själ, matintag mm, tarmsköljning etc.
  • ekonomin
  • resandet (det här var ett område jag inte tänkt på, bra)

Boken handlar också mycket om balansen mellan Yin och Yang.

Vad är då flow? Jo det är ett tillstånd då människan är så pass uppslukad av en upplevelse att ingenting annat tycks ha någon betydelse.

Boken är läsvärd, dock inte så intressant att det inte går att sluta läsa. Men boken innehåller en hel del intressant och tillför kunskap inom många olika ämnen. Jag gillade framförallt kapitel sjutton som handla om Lycka och glädje.
På s219 finns också ett citat från Dalai Lama som kommenterar vad som är meningen med livet.
"RÄTTEN TILL LYCKA
'Jag tror att själva meningen med livet är sökandet efter lycka. Det står klart. Antingen vi tror på någon religion eller ej, antingen vi tror på den ena eller andra religionen söker vi någonting bättre i livet. Jag tror alltså att själva rörelsen i vårt liv är inriktad på lyckan...'"
Detta ska tydligen vara taget från:
Hans Helighet Dalai Lama och Howard C. Cutler, "Lycka! EN HANDBOK I KONSTEN ATT LEVA", s21
Det märks att Camilla studerat många av dessa områden flitigt. Läser man böcker om personlig utveckling känner man igen vissa delar som gärna återkommer.
En sida jag verkligen gillar är sidan 220, så om inte Camilla misstycker (har inte frågat) så skriver jag av ett citat här:

"Lär dig njuta av livet, av kärleken, av naturen i både kropp och själ.
  Att vara närvarande är ett sätt att lära sig att njuta. Du kan inte njuta om du är någon annanstans i tanken, när du smakar på maten eller är ute och går i naturen.
  Din förmåga till att vara uppmärksam påverkar din livskvalitet. Du behöver därför öva upp din förmåga till att vara uppmärksam. Det finns en metod för det här som heter mindfulness, den innebär att du övar dig själv i att vara närvarande i nuet. Du lär dig leva mera här och nu."
Ett annat kapitel som är mycket bra, handlar om flow i relationer, Camilla sammanfattar det bra på s278:

"Hur dina kontakter med andra människor ser ut, handlar till största delen om hur du själv fungerar. Allt du sänder ut får du tillbaka. Det innebär att sänder du ut kärlek, får du kärlek tillbaka. Sänder du ut aggressioner, kan du räkna med att möta aggressiva medmänniskor."
Det ligger verkligen mycket i det! Det gamla ordspråket: Behandla andra som du själv vill bli behandlad, gör sig påmind.

Camilla rekommenderar också en film av Kaj (han stavar väl Kay?) Pollak som jag blir nyfiken på. DVD-filmen ska tydligen handla om att man väljer sina egna tankar och därmed skapar vår egen verklighet. Att hur vi tänker påverkar våra celler och därmed också vår hälsa. Hon säger också att filmen är en kurs i att bli mer lycklig. Filmen heter "Att välja Glädje". Enligt citatet av Dalai Lama så är meningen med livet att söka lycka så det blir väl till att se den filmen! :-)

En annan instressant sak (s221)som Camilla skriver är:

"När livet snurrar på och man tycker tiden går allt fortare, kan det för många vara svårt att känna att tiden räcker till. Utifrån det perspektivet blir följande mening naturlig; Jag har inte tid att vara olycklig, bara tid att vara lycklig. Fundera på vad det innebär för dig. Har du tid att vara olycklig, eller bara tid att vara lycklig?"
Ovanstående text gillar jag. Självklart har jag inte tid att vara olycklig, waste of time!!

Förövrigt: Jag hittade även en bok som Kay Pollak skrivit som heter likadant: att välja Gläde - en bok om att få ett bättre liv:


Jag återkommer när jag läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar