måndag 6 februari 2012

Kosttillskott på tapeten igen

Det var mycket prat om kosttillskott på nyheterna imorse.. Det handlade om att det fortfarande fanns kosttillskott som innehåller doping osv i vissa butiker etc. Livmedelsverket har tydligen gjort en undersökning för något år sedan och dömt ut ett gäng med kosttillskott (dvs ej bra för hälsan).

Följer man vissa bloggar så verkar det blivit mycket populärt att äta kosttillskott nu för tiden, man gör reklam hej vilt för grejer man får tillskickat till sig. Och man ser även reklam på televisionen för att äta kosttillskott mm. Det har blivit populärt att slippa göra mat och blanda till olika röror (och toppa med lite hallon eller liknande).
Det är nästan så att om man inte tar kosttillskott så får man intryck att man inte tar träningen på allvar. Eller tolkar jag fel?
När jag sist höll på med styrketräning på gym (vi snackar många år tillbaka och min ungdom) och sånt var det bara dom riktigt stora som köpte kosttillskott och höll på.
Samma typer som även tog andra prylar också (enligt rykten etc). Anabola och grejer, ryssfemmor tror jag de hette också.
Ett känt exempel på doping är Richy Bruch (diskuskastare) tex, som tyvärr lämnade oss nyligen. Han gick ut med att han dopade sig under hela sin aktiva karriär med doping. Han dog av någon form av cancer. Jag tror han senare tog avstånd mot doping.
Själv har jag alltid hållit mig ifrån konstiga preparat. Nu har jag blivit så pass klok att jag inser att man ska inte tro på allt som sägs och att det är business i det mesta. Jag vill inte stoppa konstiga substanser i min kropp (även om dom förbättrar visa delar etc). Och jag tror på naturlighet, äta saker som växer på någon åker eller djur som inte blivit alltför manipulerade (jag vet det är svårt att hitta något som man inte trixat med). Även om maten man käkar är besprutad och säkert har rätt farligt innehåll så känns det för mig bättre i alla fall.
Jag har tack och lov varit relativt problemfri, till skillnad mot andra som jag vet käkar en j-dra massa piller, medicin och skit... Jämför man andra som har diverse problem etc, huvuvvärk mm. Alltid något som strular. Inte samma energi. Jag blir bara sjuk (av virus) men sen brukar jag bli bra. Ja, jag lär få äta upp det en dag =).
Jag är för okunnig för att uttala mig om olika preparat men jag föredrar i alla fall naturlig mat.
Apropå naturlig mat och protein. Minns en snubbe som jag läste om i B&K (Bodybuilding och kraftsport) som jag tror tidningen hette. Det var en snubbe som tävlade i veteran bodybuilding och han käkade 20 ägg om dagen. Där är man ju inte riktigt ännu =), men så är mitt mål inte att bygga maximalt heller, utan bara i grunden må bra.

Berätta gärna om dina erfarenheter runt kosttillskott. Har du svårt att somna pga allt uppiggande du sätter i dig t ex? Jag gissar att det här kan bli en riktig debatt :-) Dock inget jag orkar diskutera, jag har inte doktorerat i ämnet och känner mig därför rätt okunnig. Precis som resten av oss gissar jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar