onsdag 28 december 2011

Boktips: Rensa i röran - med Feng Shui

Jag gillar att läsa bra böcker, speciellt böcker som inspirerar, eller som är skrivna av människor som skaffat sig värdefulla insikter. Förstå mig rätt, det finns också otroligt mycket skräp "därute". Det gäller att starkt sålla det som läses. Det är rätt fantastiskt att man kan få läsa böcker som är skrivna av de största hjärnor våran planet haft. Otroligt visfulla människor som delar med sig av tankar och ideér etc.
Tänk att bara genom att läsa en bok kan man få ta del av ovärdeliga insikter om man har tur som skrivits av människor som inte längre finns bland oss (och hittar en bra bok dvs).

Trust me, tyvärr tog det mig många år innan jag insåg potentialen i böcker. Önskar jag hade börjat tidigare.

Nyligen har jag läst Karen Kingston bok - Rensa i röran - med Feng Shui och den boken inspirerar. Jag tycker den är klart läsvärd.

Boken handlar om att göra sig av med överflödiga prylar som inte betyder något för en. Vi har väl alla de där prylarna som bara står, som sällan eller aldrig används, inte är direkt snyggt osv. Boken handlar alltså främst om att göra sig av med materiella saker (som man inte kommer sakna) för att på så sätt göra plats för något nytt. Inuti finns även släng av Feng Shui tänk, men det är inte därför man köper boken.

Man blir sugen på att rensa direkt, ta område för område. Skåp för skåp. Karen har ju så rätt, otroligt vad man samlar på sig massa skit som aldrig används. Jag har ett förflutet där jag handlade rätt mycket "skit", antingen för att jag tycker priset var ett kap eller liknande. Tillslut är man överbelamrad med prylar som tyvärr "låser" fast en. Svårt att flytta och få plats med alla saker etc. Massor med prylar som man aldrig använder. Jag tycker även att det är rätt drygt att hålla på och sälja saker, tar för mycket energi för för lite pengar helt enkelt. Det gäller istället att hitta det som man vill hålla på med och fokusera på det, inte ha prylar för divesere "lekar" och "bra att ha" prylar som aldrig kommer till använding. Keep it simple helt enkelt.
Förr blev jag glad av att köpa diverser prylar, nu är det nästan tvärtom, jag tycker det är en lättnad för varje sak som åker ut. Jag fokuserar dock på ett fåtal områden där jag fortfarande har mycket prylar, intresseområden helt enkelt. Har svårt att göra mig av med saker som jag faktiskt gillar.

Läs boken om du vill rensa, trust me, it works!

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har läst boken och tycker den är bra! Håller på och rensa och sälja av också.

    Kolla in min prylar som är till salu =)

    http://tillsalu-stuffforsale.blogspot.se/

    SvaraRadera