fredag 6 januari 2012

Bra filmmusik - Ameli från Montmarte

Dags för ett första musikinlägg! :) Att musik påverkar våra känslor är vida känt. Musik är därför något som är väldigt viktigt i mångas liv, så också undertecknads. Vill man påverka sitt humör åt ett visst håll kan man välja en viss stil osv. Musik som man gillar måste vara bra för hälsan, så är det bara. :) (deehhh behövs iiinga studier på dee, sååådeesååå ;))

Just nu när jag sitter och skriver detta så lyssnar jag på filmmusiken från Amelie från Montmartre.
Som gjordes bland annat av Jean-Pierre Jeunet (en fransk film regissör).

Den här musiken hittade jag för bara någon månad sen, och hade glömt bort vilken fin musik det var i filmen, men jag minns att jag gillade filmen. Det är bra musik för efterstänksamhetshumör (långt ord), för kännedom har jag lyssnat många gånger på skivan senaste tiden.

Det är Yann Tiersen (också från Frankrike) som producerat musiken. Om jag förstått saken rätt så består filmmusiken av en blandning av dom tre första albumen som Tiersen producerat, men även några nya just för filmen.

Bland annat finns en pianolåt som är väldigt fin: 'Comptine D'un Autre Été
Lyssna gärna på den längre ner.

Det finns också "glad" pepmusik på den här skivan, tex låten À quai, som i består mest av instrumental musik, där dragspel kanske är det instrument som man känner mest igen.

Följande har jag tagit från wiki och är spellistan för filmen:
1."J'y suis jamais allé" - 1:34
2."Les Jours tristes" (Instrumental) - 3:03
3."La Valse d'Amélie" (Original version) - 2:15
4."Comptine d'un autre été: L'après-midi" - 2:20
5."La Noyée" - 2:03
6."L'Autre valse d'Amélie" - 1:33
7."Guilty" (Al Bowlly) - 3:13
8."À quai" - 3:32
9."Le Moulin" - 4:27
10."Pas si simple" - 1:52
11."La Valse d'Amélie" (Orchestral version) - 2:00
12."La Valse des vieux os" - 2:20
13."La Dispute" - 4:15
14."Si tu n'étais pas là" (Fréhel) - 3:29
15."Soir de fête" - 2:55
16."La Redécouverte" - 1:13
17."Sur le fil" - 4:23
18."Le Banquet" - 1:31
19."La Valse d'Amélie" (Piano version) - 2:38
20."La Valse des monstres" - 3:39

http://en.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9lie_(soundtrack)


Yann Tiersen - 'Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi' [HQ] from birolehel on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar