onsdag 4 januari 2012

Godmooorning - Recension av Kay Pollaks bok - att välja Glädje

Idag vaknade jag pigg som en lärka (fågeln börjar sin energiska sång tidigt på morgonen, vanligen i gryningen). Det är det som är så positivt med träningen, jag tror man sover bättre (när man väl sover) och kroppen har mer energi rent allmänt.
Gissa när jag vaknade? Kl 03.00. F-n tänkte ja, borde ju sova lite mer, kan inte gå upp redan nu. Så jag låg och "drog mig" ca 40 minuter till, men vad hjälpte det?
Nåväl. Även om man inte sover så hämtar man igen sig rätt bra på att vila ögonen också. Tankarna ville inte försvinna och bli trötta, utan snurrade hit och dit, svårt att hitta ro och bli tom i 'skallen'.
Nej, lika bra och kliva upp och ta vara på den här dagen också, tänkte jag! Det är så skönt att gå upp tidigt när allt är kavlugnt, det regna lite lätt på fönsterblecket men det var i övrigt tyst och skönt, det är då lätt att fokusera tankarna och förbereda sig inför dagen. Allt enligt en förebild jag har: Robin Sharma.

Så nu sitter jag här och tänkte skriva ihop en kort recension av Kay Pollaks bok som jag läste färdigt igår (morse):
att välja Glädje - en bok om att få ett bättre liv



Det här är en mycket bra bok, absolut läsvärd om man gillar det här med tankars kraft, positivt tänkande osv. Jag som tycker det är kul att läsa mycket böcker inom personlig utveckling tycker att man i denna bok ändå kom med en hel del nya grepp, ett nytt sätt att tänka, bra Kay. Och jag gillar det! Boken tar just upp tankens kraft och hur det påverkar oss i vår vardag. Om vi väljer att spela "offer" eller inte etc. Hur till och med våra celler påverkas av tankarnas kraft mm.
Många är ju böckerna som hävdar det här med att 'man ska tänka positivt'. Det som gör just den här boken lite intressant är en annan vinkling om just att välja tankarna, att gå en nivå djupare än att bara försöka "tänka positivt" om allt.. Detta gav boken ett större djup och en betydligt större förståelse.

//Egna tankar:
Ibland är det ju så att det positiva tänkandet ibland kan balansera på en tunn "röd" linje mellan någon form av fiktivsanning och verklighet (fakta). Jag menar risken mellan att vinkla verkligheten till något positivt som den faktiskt inte är. Att faktiskt lura sig själv. Att bedra sig själv (och eventuell sin omgivning). Det gäller alltså att hitta en lämplig gräns och balansera på linan på ett lämpligt sätt.
Ett exempel är t.ex. att man äger en aktie och aktiens värde går ner. Låt oss anta att NY fakta tillkommer och har presenterats som värderar ner bolagets värde. Att i detta läge alltid tänka, det vänder snart, om några månader har priset säkert gått upp igen, oroa dig inte, sitt kvar lugnt i båten. Ett sådant tänk som skiljer sig från fakta handlar ju bara om att lura sig själv till att må bättre för stunden. Men alla val man gör beroende på ens egna tankar eller känslor har ju i princip alltid någon form av konsekvens. Det kanske kan vara rätt att sitta kvar lugnt i båten (vad vet jag), men man ska ju åtminstone vara varse med att det inte alltid hjälper i det långa loppet att tänka positivt om var och vartannat ting.
Svaret som Kay bland annat ger för att inte hamna i den fällan följer ur utdraget nedan (s41 i boken)
//

Åter till boken: Bland annat påstår Kay att Lycka är ett val. Och att man ska fråga sig inför någon form av 'prövning' som man eventuellt ställs inför, om man kan välja lycka eller glädje nu istället.

Ett kort utdrag ur boken (s39) är följande:

"Kanske när du är på väg hem. Du har just missat bussen. Du står på hållplatsen. Du tänker: Kan jag välja lycka nu?"

Att istället för att alltså bli sur och irriterad över att du missat bussen, försöker man alltså hitta ett positivt tankesätt och blir på så sätt tillfreds med tillvaron. Att kontrollera sin tankekraft helt enkelt.
Vid sådana här tillfällen tjänar det givetvis ingenting till att låta känslorna svälla ut åt det negativa hållet, eller att gapa och skrika eller få ett utbrott (och kanske dra på sig mer problem, så känner jag i alla fall)? Det hjälper liksom inte att bli irriterad, förutom möjligtvis att du skärper till dig lite extra nästa gång du ska med bussen.
Så vad göra?
Jo, sinnet blir mycket mer sinnesfullt om man istället väljer att tänka som Kay framför i sin bok. Kan jag välja lycka nu istället? T.ex. intala sig själv att det var bra att jag missade bussen, nu får jag nämligen en chans att summera dagens tankar, fokusera på att bli en bättre människa, vad kunde jag gjort annorlunda idag och hur ska jag agera för att bli ett större jag etc. Du väljer tanken!

Vidare på sidan 41 står följande:

"Pröva nästa gång du blir irriterad, störd eller förbannad att ställa den här fråga till själv:

Är det bra för mig eller dåligt för mig att reagera som jag gör nu?

Fråga dig alltså på fullaste allvar: Vill jag känna så här? Eller vill jag känna på ett annat sätt?
"
I grunden är det detta som boken handlar, att förstå tankens kraft. Boken tar också upp problemet med förakt och projiceringar mm, men det går jag inte in på här. Jag kan inte annat än att rekommendera er att läsa boken.

Boken är på ca 200 sidor. Ska man säga något negativt är det kanske att det är en del sidor med lite text på. Det känns som man har fått kämpa för att få ihop 200 sidor, samma innehåll skulle säkert kunnat få plats på 130 sidor. Men det spelar mindre roll när innehållet är så pass bra!

Betyg: 8/10

För övrigt känner ni säkert till att Kay Pollak gjort många bra filmer. Bland annat den Oscarsnominerade filmen: Så som i himmelen (från 2004)
Med skådisar som Mikael Nyqvist och Frida Hallgren och till och med Helen Sjögren.

Som vanligt har jag inte fått något i ersättning för att skriva följande recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar